Blog - Inspiracje do RPG

Wyświetlono rezultaty 1-10 z 11.

Język w RPG

02-07-2010 19:05
13
Komentarze: 6
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Settingi
Język w RPG
Poniższy wpis zamieszczam w całości na obu blogach. Miłej lektury! Zdanie Wszystkie człowieki są równe brzmiało w nowomowie równie bezsensownie co w staromowie stwierdzenie Wszyscy ludzie są rudzi. […] głosiło oczywistą nieprawdę, a mianowicie że wszyscy są równi wagą, wzrostem i siłą. Nie istniało pojęcie politycznej równości, ten uboczny sens słowa równy dawno już wyrugowano. […] Tak jak ktoś, kto nigdy w życiu nie słyszał o szachach, nie jest świadom ubocznych znaczeń słow "królowa" i "wieża", tak człowiek od dziecka mówiący wyłącznie nowomową nie będzie wiedział, że słowo rów...

BSG a RPG – odcinek trzeci i ostatni

24-06-2010 00:11
14
Komentarze: 8
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Scenariusze
BSG a RPG – odcinek trzeci i ostatni
To był dobry dzień, wypełniony nie tylko pracą, ale pracą skuteczną. Na koniec zatem czas na hobby: oto ostatni wpis w całości przeznaczony na omówienie inspiracji, które płyną z BSG. Przed Wami tym razem trzy propozycje. Pierwsza ogólna, poniżej; dwie pozostałe bardziej szczegółowe, do przeczytania tutaj. Do lektury ponownie zapraszam zarówno graczy, jak i prowadzących. – Podwójna relacja. Dwie postacie łączy podwójna relacja, która sprawia, że w różnych sytuacjach muszą one występować w odmiennych rolach. To zaś tworzy dodatkowe napięcia i ciekawe znaczenia. Przykład. Lee i William...

BSG a RPG – odcinek drugi

16-06-2010 15:40
15
Komentarze: 2
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Scenariusze
BSG a RPG – odcinek drugi
Witajcie ponownie na pokładzie Gwiazdy Bojowej Galaktyka! Przygotowałem dla Was kolejne dwie propozycje. Z jednej strony dla MG, konstrukcyjne, dotyczące myślenia o całej sesji – z drugiej strony ze smaczkami dla graczy. Z pierwszą sugestią możecie się zapoznać poniżej, natomiast całość wpisu dostępna jest tutaj. Zapraszam do lektury! – Hitchockowska dramaturgia. Powszechnie znana jest zasada Hitchcocka: filmy mają się zaczynać od trzęsienia ziemi, a potem napięcie powinno stopniowo narastać. Wszelako tak się złożyło, że nigdy jeszcze nie pomyślałem w ten sposób o konstrukcji s...

Czego się nauczyłem z BSG

08-06-2010 23:47
17
Komentarze: 8
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Scenariusze
Czego się nauczyłem z BSG
Battlestar Galactica to naprawdę dobry serial, także dla erpegowca; oglądając pierwszy sezon, wielokrotnie notowałem sobie w głowie inspiracje do sesji. Ciekawe, że mają one charakter globalny: dotyczą nie pojedynczych technik i elementów świata (postaci, miejsc itd.), ale ogólnego kształtu sesji. Wpływają na całą fabułę. Myślę, że właśnie dlatego będą dla mnie tak wartościowe. Oto część rzeczy, których się nauczyłem z BSG (a na pewno lepiej je sobie uświadomiłem). – To nie jest opowieść o postaciach trzeciego planu. Jednym zdaniem: "Jeżeli w dowolnym momencie scenariusza jeden z boha...

RPG: Od powieści do serialu

05-06-2010 19:24
13
Komentarze: 6
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Scenariusze
RPG: Od powieści do serialu
Z jakich utworów kulturowych mogę czerpać inspiracje do RPG? Na pewno z filmów, bez wątpienia z powieści. Tak myślałem przez długi czas i do pewnego stopnia tak myślę nadal. Ale jakiś czas temu dzięki celnej uwadze Yzabell dostrzegłem pułapkę: otóż powieści i filmy to raczej odpowiedniki kampanii, nie pojedynczych sesji. Co to oznacza dla erpegowca? Przeczytaj! W następnym odcinku: czego się nauczyłem jako erpegowiec, oglądając pierwszy sezon serialu "Battlestar Galactica".

Powtórzenie

17-04-2010 22:45
31
Komentarze: 16
W działach: Inspiracje do RPG, RPG, Techniki
Powtórzenie
I find your excess of novelty disturbing. Warto pamiętać o powtórzeniach. Les Miserables (Nędznicy) to jeden z najsłynniejszych musicali świata; już od 25 lat można go słuchać na deskach londyńskiego West Endu. Długo by wymieniać cechy, które sprawiają, że jest to dzieło znakomite; wymienię jedną: powtórzenie. Już sam tekst musicalu jest usiany powtórzeniami, co najlepiej widać w epilogu, gdy Jean Valjean powtarza lub trawestuje tytuły wcześniejszych piosenek: I Dreamed a Dream, At the End of the Day, Bring him Home. Dzięki temu teksty nie są płytkie i suche, ale przypominają głębokie jezio...

Styczniowy raport z lektur

22-01-2010 19:23
6
Komentarze: 8
W działach: Inspiracje do RPG, Kultura popularna, Literatura
Styczniowy raport z lektur
Styczeń jeszcze trwa, ale że egzaminy już blisko, to za dużo nowego pewnie nie przeczytam. Skorzystajmy zatem z choroby – oto kilka słów o książkach, które w tym miesiącu przeczytałem lub przynajmniej poważnie napocząłem. Z książek przeczytanych Klub Dumas (Arturo Pérez-Reverte) – już pierwsze słowa pokazują, że będzie ciekawie: "Nagły błysk flesza rzucił na ścianę salonu cień trupa". Również dalsza lektura wzbogaca wyobraźnię – i to nie tylko wizualną, ale także fabularną (oraz erpegową). Polecam zdecydowanie! Spóźnieni kochankowie (William Wharton). Styl i oko nie najgo...

Ideał polskiego realizmu?

30-09-2009 21:36
21
Komentarze: 22
W działach: Inspiracje do RPG, Literatura
Ideał polskiego realizmu?
Niedawno rozmawiałem z Magdą Reputakowską na temat Pieśni lodu i ognia George'a Martina. Szło przede wszystkim o to, jakie to jest fantasy. Stwierdziłem wówczas: w przeważającej części low, bardzo bliskie temu, co w polskim RPG nazywamy czasami (mylnie) realizmem. Wulgaryzmy, krew i seks (zwłaszcza w drugim tomie – dwa do tej pory przeczytałem), sporo egoistycznych postaci, a każda obdarzona skazami psychologicznymi (nawet Eddardowi Starkowi się oderwało, choć niedaleko mu do heroicznego ideału), wybory motywowane właśnie psychologią (a nie na przykład, jak u Tolkiena albo w baśniach, ko...

Karnawał RPG #1 – Przyszłość RPG. Między graczem a badaczem

18-06-2009 23:45
13
Komentarze: 10
W działach: Inspiracje do RPG, Nauka, RPG
Karnawał RPG #1 – Przyszłość RPG. Między graczem a badaczem
Wybraliśmy [...] te z piosenek, które uznaliśmy za nadal aktualne, lub te, które zyskały swoją nową aktualność, wreszcie te, które po prostu lubimy. Z zapowiedzi Jacka Kaczmarskiego do programu Mury w Muzeum Raju, wydanie z boksu Syn marnotrawny Bardzo mi się podoba to motto, dlatego podążę jego śladem – i napiszę o tym, co lubię. To znaczy, uwaga, uwaga: o badaniach naukowych nad grami fabularnymi. Na początek: tekst jest długi (jedz frytki) i stanowi podsumowanie jeszcze dłuższej dyskusji. Zawarłem w nim dużo informacji. You have been warned! U Borejki znajdziecie linki do blogów...

[Brak tematu]

27-04-2009 19:14
2
Komentarze: 6
W działach: Literatura, Inspiracje do RPG
[Identyczny wpis umieściłem na swoim starszym blogu: www.scobin.blogspot.com]. W końcu przesłuchałem "Pana Wołodyjowskiego". Tak, przesłuchałem – skorzystałem z audiobooka nagranego przez Janusza Gajosa. W ten sposób do niewątpliwych walorów powieściowej narracji dołączyła znakomita interpretacja lektora. Szczególnie urzekli mnie Zagłoba z Basią. "Mróz, mróz, mróz!" – doskonałe! Przy tej okazji ponownie zwróciłem uwagę, jak bardzo nacechowana ideologicznie to powieść (co skądinąd nie jest wyłączną cechą ani Sienkiewicza, ani jego czasów – i my mamy swoje ideologie). Narrat...