Blog - RPG

Wyświetlono rezultaty 41-50 z 54.

Znowu o RPG i kulturze popularnej

08-11-2009 21:55
13
Komentarze: 8
W działach: Kultura popularna, Nauka, RPG
Znowu o RPG i kulturze popularnej
(Miała być krótka i znów nie wyszło. No trudno. A obrazek wypożyczyłem stąd). Czasem mówimy, że jakiś wytwór kulturowy należy do kultury popularnej. Przykładowo – gra komputerowa Wiedźmin. Co to wtedy znaczy? Prawdopodobnie tyle, że dany przedmiot czy tekst zna wiele osób; że czerpią one z niego przyjemność; że odpowiednio często pojawia się w mediach; że jest uwikłany w mechanizmy rynkowe i komercyjne; i tak dalej, i tak dalej. Jest to jednak pewne uproszczenie. Przydatne, nie ma potrzeby rezygnować z takiego sposobu mówienia – ale i tak uproszczenie. Dlaczego? Przynajmniej z tr...

Reguły? Jakie reguły?

22-10-2009 20:39
17
Komentarze: 21
W działach: Etyka, RPG, Społeczne współżycie
Reguły? Jakie reguły?
[Wpis jest częścią piątej odsłony Karnawału Blogowego, którą zarządza Zuhar]. Moje podejście do prowadzenia (rzadko bowiem bywam graczem) można streścić w dwu krótkich zdaniach. Znaj i szanuj siebie Mam swoje mocne i słabe strony. Chcę je poznać i wykorzystywać tę wiedzę w praktyce. Nie muszę się znać na wszystkim – jeden mistrz gry lepiej prowadzi narrację, drugi tworzy ciekawsze fabuły, trzeci kreuje bogatsze światy. Ważne, abym wiedział, w czym czuję się dobrze, a w czym gorzej. Mam kłopoty z dynamicznym odgrywaniem walk? Dwa razy pomyślę, zanim rzucę postacie graczy na pole bitw...

Ideał polskiego realizmu?

30-09-2009 21:36
21
Komentarze: 22
W działach: Inspiracje do RPG, Literatura
Ideał polskiego realizmu?
Niedawno rozmawiałem z Magdą Reputakowską na temat Pieśni lodu i ognia George'a Martina. Szło przede wszystkim o to, jakie to jest fantasy. Stwierdziłem wówczas: w przeważającej części low, bardzo bliskie temu, co w polskim RPG nazywamy czasami (mylnie) realizmem. Wulgaryzmy, krew i seks (zwłaszcza w drugim tomie – dwa do tej pory przeczytałem), sporo egoistycznych postaci, a każda obdarzona skazami psychologicznymi (nawet Eddardowi Starkowi się oderwało, choć niedaleko mu do heroicznego ideału), wybory motywowane właśnie psychologią (a nie na przykład, jak u Tolkiena albo w baśniach, ko...

W poszukiwaniu wyciętych drzew

17-07-2009 02:19
5
Komentarze: 9
W działach: Janusowe oblicze, Nauka, RPG
W poszukiwaniu wyciętych drzew
Nie wiem, czy to wypada, jednak sam zareklamuję wpis Furiatha... ...który się całkiem fajnie czyta, ale komentarze pod spodem mnie zniszczyły i popełniłem kontrkomć – jak na siebie – wyjątkowy. Ciekawe, co z tego będzie. (PS: może nic – trzeba mieć dystans do tego, co się pisze!). Temat, jak sądzę, interesujący. Zapraszam więc do dyskusji o bzdetach, zmarnowanym papierze i łupaniu potworów! A obrazek stąd.

Co myśli erpegowiec, mówiąc: realizm

14-07-2009 15:32
10
Komentarze: 18
W działach: RPG, Społeczne współżycie
Co myśli erpegowiec, mówiąc: realizm
Dyskusja na blogu Beacona zainspirowała mnie do rozwinięcia moich dawnych wynurzeń na temat realizmu. Jego celem jest zebranie w jednym miejscu wielu rozproszonych obserwacji, a także ich uogólnienie i zaproponowanie możliwie jednoznacznych terminów. Po co taki podział: – aby dyskusje na temat realizmu mogły być nieco bardziej precyzyjne; – aby zwrócić uwagę na ważny wymiar zróżnicowania sposobów gry (nie – wystarczy ustawić graczy na jednej linii od "najbardziej" do "najmniej" realistycznych); – aby przypominać, że idealny realizm nie jest możliwy; – aby ułatwić...

Karnawał RPG #1 – Przyszłość RPG. Między graczem a badaczem

18-06-2009 23:45
13
Komentarze: 10
W działach: Inspiracje do RPG, Nauka, RPG
Karnawał RPG #1 – Przyszłość RPG. Między graczem a badaczem
Wybraliśmy [...] te z piosenek, które uznaliśmy za nadal aktualne, lub te, które zyskały swoją nową aktualność, wreszcie te, które po prostu lubimy. Z zapowiedzi Jacka Kaczmarskiego do programu Mury w Muzeum Raju, wydanie z boksu Syn marnotrawny Bardzo mi się podoba to motto, dlatego podążę jego śladem – i napiszę o tym, co lubię. To znaczy, uwaga, uwaga: o badaniach naukowych nad grami fabularnymi. Na początek: tekst jest długi (jedz frytki) i stanowi podsumowanie jeszcze dłuższej dyskusji. Zawarłem w nim dużo informacji. You have been warned! U Borejki znajdziecie linki do blogów...

RPG jako część kultury popularnej

28-05-2009 11:01
9
Komentarze: 14
W działach: RPG, Kultura popularna, Teksty
Niedawno w "Esensji" ukazał się mój tekst na temat przynależności RPG do kultury popularnej. Być może Was zainteresuje. Czy to tutaj, czy w stosownym wątku na forum magazynu – zapraszam do dyskusji! EDIT: Komentarze do tekstu znajdują się także na Bagnie oraz na forum PTBG. Trochę szkoda, że dyskusja nie toczy się w jednym miejscu (niekoniecznie tutaj), ale nic nie poradzimy.

Na zakrętach realizmu

23-05-2009 12:06
19
Komentarze: 30
W działach: RPG
We wczorajszej rozmowie z Furiathem i Michałem Rolewskim przyszła mi na myśl pewna refleksja na temat tzw. realizmu (oraz "symulacjonizmu" – celowo piszę w cudzysłowie, bo niespecjalnie lubię GNS). Kiedy ktoś mówi "gram realistycznie", zazwyczaj ma na myśli wewnętrzną logikę świata oraz respektowanie prawdopodobieństwa zdarzeń. W skrajnej postaci wygląda to tak, że jeśli w pierwszym kwadransie sesji kości powiedzą, iż postać spadła z konia i zginęła, nadziewając się okiem na gałąź, to sorry – tak się właśnie dzieje. W mniej skrajnej formie z kolei jest tak, że np. wrogowie nie m...

Jak (jeszcze lepiej) opowiadać? (III)

19-05-2009 23:13
5
Komentarze: 8
W działach: Narracja, RPG, Techniki
Sporo czasu upłynęło od ostatniej narracyjnej notki. Tym razem krótko (nie wyszło) – o tym, jak z wdziękiem powkurzać graczy. Pierwotna inspiracja – zasłyszana przed laty opowieść o jednej z dawnych sesji Garnka (swobodnie przerobiona przez moją inwencję, niedoskonałą pamięć i zupełną ignorancję architektoniczną): Jedna z postaci zwisa ze wskazówki Big Bena (czy co tam w tej chwili odmierza czas w Lyonesse). Wskazówka przesuwa się nieubłaganie, wkrótce wybije godzina szósta i nieszczęśnik nie będzie miał już szansy się utrzymać. Jeszcze pięć minut. Pozostali bohaterowie pędzą do...

Kiedy warto uważać na RPG?

09-05-2009 12:36
36
Komentarze: 74
W działach: Etyka, Psychologia, RPG
Dyskusje toczące się w dwu miejscach: http://www.goldenline.pl/forum/rpg-fans/867826/s/1 i http://polter.pl/lucek,blog.html?6627 (proponuję nie czytać posta ani nie oglądać filmików, tylko od razu przeskoczyć do komentarzy, bo dopiero tam znajdziecie rozmowę na temat, który nas tu interesuje) zainspirowały mnie do napisania tej przydługiej notki. Przyznam, że tworzę ją z pewną obawą – nie wiem, jak zostanie przez Was przyjęta. Niemniej zachęcam do dyskusji! Od razu wyjaśnię, że piszę głównie po to, by zwrócić uwagę, że niektóre sposoby gry mogą być ryzykowne. Czyli rzecz tkwi nie t...