Socjologicznie o polskich fanach
Odsłony: 463Na powyższe pytania (i nie tylko na nie) szukam odpowiedzi w tekście pt. Prosumpcja polskich miłośników literatury fantastycznej, który zamieściłem dzisiaj w serwisie Academia.edu. Całość opiera się w dużym stopniu na wynikach raportu z badań Fantastyczni 2012, którego jestem współautorem (wraz z Darią Jankowiak i Dorotą Guttfeld). Tekst stanowi poszerzoną wersję referatu przygotowywanego na XV Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny (ściślej mówiąc, chodzi o grupę tematyczną o prosumpcji prowadzoną przez dr. Piotra Siudę i mgr. Tomasza Żaglewskiego). Zjazd będzie się odbywał od 11 do 14 września w Szczecinie.
Dwie pierwsze sekcje tekstu są przeznaczone przede wszystkim dla osób zainteresowanych socjologią, a nie wiedzących zbyt wiele o fantastyce i jej miłośnikach. Zachęcam oczywiście do zapoznania się z tą częścią, ale kto przejdzie od razu do sekcji trzeciej (s. 8), gdzie zaczynam omawianie konkretnych wyników badań, ten też nie popełni grzechu. Tekst można czytać, nie wiedząc wiele o prosumpcji (mnie samemu daleko do bycia specjalistą w tej dziedzinie) – wystarczy pamiętać, że jest to łączenie konsumpcji i szeroko rozumianej produkcji, a więc np. czytanie książek fantastycznych i jednocześnie współtworzenie internetowych dyskusji na ich temat. Sam termin "prosumpcja" zwraca uwagę na to, że użytkownicy dóbr kultury – zwłaszcza fani – nie są jej biernymi odbiorcami... a przynajmniej nie zawsze i nie wszyscy.
Zapraszam do lektury!
PS. Autorem ilustracji, która zdobi także pierwszą stronę raportu z badań Fantastyczni 2012, jest Artur Hejna.